52% din cheltuielile FMF sunt cheltuieli generale și administrative. Suma este una colosală – peste 41 de milioane de lei pe an. Aceste cheltuieli cuprind întreținerea personalului, salariile și menținerea structurii FMF.
Cheltuielile pentru dezvoltarea fotbalului însă au fost de doar 5%. Ponderea cheltuielilor pentru toate asociațiile regionale – 0% (exact, zero). Sau, doar 380 732 mii lei (pe an).
Acestea nu sunt niște cifre simple, ci o grozăvie adevărată. Totul este foarte confuz. Scor.md încearcă să facă lumină peste acest subiect.
Reamintim lucrul principal: fotbalul moldovenesc nu dispune de bani proprii. Toate resursele financiare disponibile ale FMF (amintim că FMF este o organizație publică fondată pentru a proteja interesele comune) sunt subvenționate.
Acest lucru presupune că UEFA și FIFA alocă anual o anumită sumă de bani pentru nevoile de fotbal din Moldova (prin intermediul programelor lor). De obicei, această sumă este de aproximativ 10 milioane de euro anual.
Despre cum se transferă banii în conturile FMF, noi am povestit cu câteva săptămâni în urmă, când am dezvăluit faptele discrepanțelor în distribuirea resurselor financiare în timpul epidemiei COVID-19 (mulți și-au exprimat indignarea). Suma disponibilă de la UEFA și FIFA în perioada epidemică diferă în mod izbitor (cu câteva milioane de lei) de cea pe care comunitatea de fotbal din Moldova a primit-o sau încă ar trebui să o primească.
Puteți să vă reamintiți acel articol, accesând următorul link: www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=127916058974620&id=107661727666720&__tn__=K-R
De această dată noi am studiat cu atenție documentul intitulat „Raportul și situația financiară ale A.O. Federația de Fotbal din Moldova. Anul financiar 2019″. Practic, un audit al cheltuielilor FMF din ultimul an.
Să accentuăm din start câteva lucruri: în acest raport există o confuzie în cifre, propoziții stângace și o lipsă completă de sistematizare și … dintr-un motiv oarecare, apare și Covid-19. Se creează o impresie că auditul a fost făcut doar pentru cei din FMF: chiar și economiștilor le este dificil să îl înțeleagă.
Ziua de astăzi – câteva aspecte din audit.
Acesta este un document care ține cont de perioada financiară – 1 ianuarie – 31 decembrie 2019.
1. Primul detaliu ciudat: auditul pentru anul 2019 a fost prezentat doar … la 1 iunie 2020. Adică la aproape șase luni de la începutul noului an fotbalistic sau de la începutul unui an financiar. Cu toate acestea, data care este înscrisă pe paginile raportului este 31 decembrie 2019.
2. În al doilea rând. Auditul, care este datat cu 31 decembrie 2019 și menționează riscurile asociate cu COVID-19, pare ridicol, întrucât primele rapoarte despre focarele bolii au apărut în China abia la 31 decembrie 2019. Iar primul caz de Covid-19 în Moldova a fost înregistrat oficial la două luni după data indicată în raportul financiar (31/12/19): 7 martie 2020. Oare nu este o prostie?
Mai mult, auditul (fragment cu COVID-19) conține o frază pe care nimeni nu o va înțelege.
„Evolutiile efectelor pandemiei COVID-19 pot sa influenteze in consecinta activitatea viitoare a FMF. Aspectele analizate indica faptul ca nu exista nici o incertitudine semnificativa referitoare la capacitatea FMF de a-si continua activitatea din cauza impactului continuu al virusului COVID-19″
Cum ar putea (sau nu ar putea) COVID-19 să afecteze activitățile viitoare ale FMF și cum sunt legate între ele prima și a doua propoziție? Și ce-a fost asta în general?
Mergem mai departe.
Auditul activității financiare a FMF pentru anul 2019 a fost realizat de către societatea de răspundere limitată „Audit Sedan”. Un detaliu foarte important: selecția companiei care să efectueze un audit financiar al activităților FMF este, de asemenea, efectuată de către … FMF. Adică, nici UEFA și FIFA nu sunt angajate în auditul intern al FMF, ci o companie din Moldova. Ce înseamnă asta? Că FMF singură angajează o organizație care verifică dacă totul este în regulă cu banii din FMF și distribuția acestora.
Însă cele mai curioase cifre sunt indicate în partea de audit „Descifrarea costurilor activității economice”.
În primul rând, nu există o înțelegere clară referitor la faptul de unde a apărut exact cifra 79 353 974 milioane de lei sau aproximativ 4 milioane de euro din acest compartiment din raport. Acest lucru pur și simplu nu este indicat în capitolul dat.
Mai departe sunt indicate cheltuielile pentru anumite destinații și cota lor în raport cu alte cheltuieli.
Astfel, „Cheltuielile generale și administrative” se ridică la 41 347 480 milioane lei. Adică 2.100.000 de milioane de euro. Sau 52% din toate cheltuielile! Adică mai mult de jumătate!
Ce înseamnă costurile generale și administrative? Acestea presupun cheltuieli pentru întreținerea aparatului FMF, salarii și, de fapt, menținerea structurii FMF.
Dacă e să comparăm costurile pentru alte destinații, iar acestea sunt fondurile pe care (reamintim) FMF le distribuie la discreția sa, atunci, de exemplu, pentru „Asociațiile regionale” se cheltuie exact 380.732 de mii de lei. Iar în Moldova există 35 de astfel de asociații! În același timp, ponderea cheltuielilor totale este de 0% (exact, zero la sută, nu am încurcat nimic).
Un alt compartiment care atrage atenția este „Dezvoltarea fotbalului în Republica Moldova”.
Ce este exact inclus în această secțiune și ce acțiuni au fost întreprinse pentru dezvoltarea fotbalului în Republica Moldova (pentru acest articol de cheltuială), comunitatea de profil nu știe. Nu este specificat nicăieri.
Așadar, cheltuielile pentru dezvoltarea fotbalului (care anume? – nu se știe) s-au ridicat la 3 749 995 milioane lei, iar aceasta reprezintă doar 5 la sută din totalul cheltuielilor. În acest sens, comparația este mai mult decât importantă și reamintim că: pentru cheltuieli generale și administrative (aparatul FMF, salarii, întreținerea structurii FMF) se cheltuiesc anual peste 41 de milioane de lei.
Reieșind din acest lucru, este mai mult decât clar unde este îndreaptă toată atenția FMF.
Însă dezvoltarea fotbalului pentru copii și tineri și, în consecință, investițiile pentru rezervele viitoare ale echipelor naționale, aparent, nu sunt o prioritate. În consecință, nu există niciun motiv să așteptăm rezultate în viitorul apropiat. Tot ce are legătură cu pregătirea jucătorilor de fotbal este în responsabilitatea cluburilor. Cunoscând situația economică din țară, cluburile (cu siguranță) așteaptă sprijin din partea FMF.
Drept urmare, obținem un cerc vicios, pe care nimeni nu îl poate rupe.
Aparatul FMF și salariile consumă o parte imensă de bani. Cu puțin control (inclusiv de către membrii afiliați FMF) și audituri confuze (ați văzut totul singuri), deciziile privind distribuirea fondurilor sunt luate ușor și fără mare bătaie de cap. Și de ce nu, doar UEFA și FIFA vor mai oferi bani …
Iar acest lucru, see pare că, se întâmplă de la an la an.
➖➖➖➖➖➖➖➖
FMF are o sarcină simplă: dezvoltarea fotbalului. Dar, de fapt, distribuirea fondurilor bugetare nu indică fezabilitatea sarcinii.
Analizând costurile, am ajuns la concluzia că FMF investește în proiecte pentru dezvoltarea fotbalului mare (antrenori, jucători, cluburi, fotbal feminin) exact la fel de mult cât este alocat de către UEFA și FIFA în aceste domenii. Aceste sume sunt minime în opinia organizațiilor internaționale de mai sus și sunt semnificativ mai mici decât costurile reale din țările comparabile în populație cu Moldova, unde însă se remarcă succese la nivelul echipelor naționale (de exemplu, Slovenia, Slovacia, Islanda, Croația etc.).
Cu alte cuvinte, dacă vrei să obții rezultate pe arena internațională, trebuie să investești suplimentar, dar FMF preferă să investească și să dezvolte fotbalul de masă (fotbal pe plajă, futsal, mini fotbal). În consecință, ar trebui să așteptăm rezultate în aceste domenii în viitorul apropiat (deși nu este sigur nici măcar acest lucru).
Iar în Moldova lumea așteaptă, în primul rând, rezultate de la echipa națională!
Se pare că suporterii și FMF au opinii foarte diferite despre prioritățile din fotbalul nostru.
Iar această constatare este un foarte tristă.